22 March, 2017

AYAH DAN IBU..

Aku punya cerita ku sendiri..ayah dan ibuku bekerja sebagai penoreh getah..demi menyara kami 8 beradik...tepat jam 5 siren malakoff estate bergema di sunyi pagi untuk bangunkan semua pekerjanya agar jangan lewat ke kebun..jarak rumahku dengan malakoff estate lebih kurang 7 kilo tetapi masih jelas deringan sirennya...tepat jam 6.00 pagi bunyi timba dan tong riuh di pagi hari..aku tahu itu tanda ayah dan ibu mula bergerak ke kebun menaiki basikal...ketika kami adik beradik masih dalam selimut lagi.aku sudah biasa dengan kebun getah ini..aku biasa tolong kutip getah, mesin getah, toreh getah pun agak ok juga..tapi ayahku mesti tegur takut aku toreh terlajak kena kayu tak kena pada kulit...tapi semuanya sudah tiada lagi..tapi kenangan ini akan ku bawa mati..jasa ayah dan ibuku tidak  oleh ditukar ganti..korang mungkin ada cerita yang sama seperti ini..aku hanya sekadar bercerita..rindu hati kadang-kadang datang dengan tiba-tiba dalam hati ini..al-fatihah untuk ayah dan ibuku..tanpa kalian siapalah diriku..






No comments:

Post a Comment