28 December, 2015

2 HARI 1 MALAM..

Cuti sekolah tahun ini aku tak bawa anak-anak aku pergi jalan mana-mana pun..maklomlah banyak benda yang lebih penting lebih-lebih lagi persiapan untuk pembukaan sekolah. Alhamdulillah semua berkaitan persiapan sekolah telah diselesaikan walaupun ada sikit-sikit yang kurang lagi..

Hujung minggu yang lepas aku balik bermalam di kampung..ini pun atas permintaan anak-anak aku yang dah lama tidak bermalam di kampung...seronoklah anak-anak aku dapat bermain bersama-sama sepupu..santai bersama keluarga di wakaf di halaman rumah..sinilah tempat kelahiran aku dan dibesarkan..emak dan ayah semua telah tiada..sekarang adik bongsu aku yang tinggal di rumah itu..

Kesempatan bermalam di kampung aku merakam keindahan malam hingga ke siang hari...sambil mengimbau kembali kenangan lampau ketika zaman bebudak dulu..

Indahnya cahaya rembulan dari celahan pohon mulbery di halaman rumah..



Memang terang sungguh cahaya bulan malam itu hingga nampak pucuk2 getah di depan rumah..

Aku tak tahu bunga apa yang tumbuh liar di belakang rumah..tetapi cantik sungguh di subuh hari

ini sebenarnya laluan bagi kaki pancing ikan keli..sungai ini di belakang rumah 

keindahan fajar pagi di kaki langit...


lihatlah betapa lebatnya putik2 jambu air..mungkin seminggu dua bolehlah makan..


Pokok roselle yang lebat berbuah di sudut halaman..


Unggas-unggas berterbangan mencari makan di pagi hari...


cantiknya langit di subuh pagi..

anak-anakku bersarapan pagi di atas wakaf bermenukan roti canai dan nasi lemak..



Anakku..berdiri di laluan masuk utama ke rumah orang tua ku..






Kelapa muda yang menjadi penawar dahaga di tengahari..

Menu tengahari asam pedas keladi memang terbaik..








No comments:

Post a Comment