11 January, 2016

KENDURI AKIKAH..



Ini kisah kenduri akikah cucu penakan aku..dari zaman nenek moyang kita gotong royong memang telah dijunjung tinggi di dalam kehidupan bermasyarakat sehari-hari, seperti kenduri, mendirikan rumah, gotong royong dalam mengurus jenazah, kenduri pernikahan dan bahkan dalam pertanian pun tak lepas dari gotong royong. Kemudian menyedari bahwa gotong royong adalah warisan leluhur yang memiliki nilai pekerti yang tinggi maka kita sebagai generasi yang hidup di zaman serba canggih ini bahkan hidup di negeri orang pun tak bisa untuk lepas dari dahsyatnya budaya ini...



Alhamdulillah aku masih melihat semangat gotong royong yang masih menjadi amalan  & warisan di kampung aku di hari kenduri akikah cucu penakan aku..aku suka duduk bercerita tentang dunia kampung dengan orang tua-tua di kampung, sambil membalut rokok daun mereka bercerita perihal kehidupan kampung terkadang ada juga langsung ke isu-isu semasa dunia..aku suka kehidupan ini..


dalam periuk ni kurma kambing terbaikk..pak cik ni masak



aku suka melayan orang tua-tua di kampung berbual sambil tangan menghiris timun & nenas..



moga semangat gotong royong ini menjadi warisan & amalan anak-anak muda di kampung..


Terbaikk kurma kambing..





saja aku candid ayam yang bertelur di celah pokok lidah buaya..

lebat tak terkira buah jambu air kat belakang rumah..


aku suka melihat gelagat anak & anak penakan aku duduk bercerita..tentang kehidupan suka ria mereka..
makan time..








anak-anak aku minta sangat-sangat untuk basuh pinggan..saja aku biarkan mereka lakukan walaupun basah pakaian..tapi aku suka melihat semangat gotong royong yang ada dalam jiwa mereka..meskipun mereka belum faham erti semua itu..

No comments:

Post a Comment